Här kan du som privatperson eller företagare* ansöka och anmäla följande byggärenden:
- Bygga nytt
- Bygga till
- Inglasning av befintlig balkong eller uteplats
- Skyltar
- Bygga ny attefallsbyggnad
- Attefallsåtgärder
- Ändring av eller i befintlig byggnad
- Eldstad
- Rivningslov eller marklov
- Förhandsbesked
- Mur och plank
*) Som företag fyller du i företagets uppgifter, som till exempel fakturaadress. E-tjänsten kommer automatiskt att lägga in dig som är inloggad som kontaktperson (företagsombud) i ärendet.
När ärendet sedan är registrerat loggar du in med ditt personliga bank-ID för att följa ärendet.
Avgift
Vi tar ut en avgift för handläggning av din ansökan om bygglov och det är du som söker som ansvarar för att fakturan betalas.
Avgiften beror bland annat på var och vad du ska bygga.
Uppgifter att ha till hands
- Fastighetsbeteckning
- Ritningsunderlag med skala
- Beroende på den åtgärd du vill göra, begär vi in olika uppgifter som fasadernas material och färgsättning, byggnadens mått och placering på fastigheten (tomt).
Vad händer när du har skickat in ärendet?
Ansökan eller anmälan tas emot av Åstorps kommun och ärendet blir fördelad till en handläggare. Vi kommer att kontakta dig via angiven e-postadress under tiden vi handlägger ditt ärende.
Skyddad identitet
Använd inte e-tjänsten om du du har skyddad identitet, vänd dig till kundtjänst.
Behandling av personuppgifter
Bygg- och miljönämnden i Åstorps kommun behandlar personuppgifter i enlighet med Dataskyddsförordningen. Personuppgifter behandlas med stöd av artikel 6 punkt 1c och 1e, Dataskyddsförordningen (GDPR). Mer information om personuppgiftsbehandlingen finns att ta del av på Åstorps kommuns webbplats : www.astorp.se/GDPR
Denna e-tjänst kräver e-legitimation, klicka på ”Logga in” för att fortsätta.