Ditt ärende är sparat

För att återuppta ditt ärende vid ett senare tillfälle kan du antingen gå till Min sida eller starta E-tjänsten på nytt. Du kommer då att få en fråga om du vill återuppta ärendet.

Lämna e-tjänst

Ditt ärende kunde inte sparas

Sidan innehåller fält vars innehåll inte kunde valideras. Du måste åtgärda felen eller tömma fälten innan ärendet kan sparas.

Titel

Brödtext
Vi placerar kakor (cookies) på din enhet för att E-tjänsteplattformen ska fungera på ett bra sätt. Läs mer om kakor.
Gå direkt till huvudinnehållet
Logotyp
Min sida
Min sida
  • Kontakta oss
  • Om e-legitimation
  • Personuppgifter
  • Tillgänglighet
Logga in
  • StartsidaPil

Journalhandling - begäran

Här kan du begära patientjournal från följande verksamheter:

  • Hemsjukvården (Hälso- och sjukvårdsåtgärder inom kommunen)
  • Vård- och omsorgsboende Vidåsen, Astern samt korttidsenheten.
  • LSS-gruppbostad Rosa villan, Höken, Rågenvillan, Piren och Bryggan.
  • Socialpsykiatriboendet Fabriksgatan.

Att tänka på när du begär ut handlingar

  • Du behöver ha ditt bank-id tillgängligt.
  • Om kopia på patientjournalen inte begärs av den enskilde själv eller vårdnadshavare kommer samtycke att inhämtas.
  • Om du inte haft någon kontakt med kommunens hälso- och sjukvård på 10 år har handlingarna i patientjournalen gallrats och kan därför inte lämnas ut.
  • Det underlättar mycket för den som hanterar begäran om du är så specifik så möjligt. Ange därför till exempel tidsperiod eller datum för ett specifikt vårdtillfälle.
  • Du som är myndighetsperson och vill begära handlingar i tjänsteärende ombeds inkomma med skriftlig begäran och inte skicka ärenden via e-tjänsten.

Vad händer efter att du skickat in din begäran?

  • En handläggare tar mot ditt ärende och börjar söka efter begärd information. Skulle handläggaren ha frågor kommer denne att kontakta dig, det är därför viktigt att du fyller i korrekt kontaktinformation.
  • Handläggaren genomför en sekretessbedömning enligt Offentlighet och sekretesslagen (2009:400).
  • Efter genomförd sekretessbedömning kan beslut fattas om att handlingarna ej kan lämnas ut. Skulle detta ske får du ett beslut med besvärshänvisning där det finns information om hur du kan överklaga beslutet.
  • Handlingarna skickas till dig med rekommenderad post eller lämnas ut till dig personligen efter överenskommelse. Det krävs att du har en giltig identitetshandling.

Avgift

Åstorps kommun tar ut en avgift för utskrift. De första nio sidorna är gratis. Därefter betalar du en administrationsavgift på 50 kronor samt en kostnad på 2 kronor per sida. 

Logga in

Kontakta oss

042-640 00
kommun@astorp.se

Besök oss

Åstorps kommun
Storgatan 7
265 80 ÅSTORP

Snabblänkar

  • Kontakta oss
  • Om e-legitimation
  • Personuppgifter
  • Tillgänglighet