Om ditt barn har behov av specialkost eller har någon allergi som är av vikt att informera om till skolan ska du som vårdnashavare anmäla det genom denna e-tjänst.
Observera att du alltid måste skicka in kompletta ärenden. Har du anmält specialkost och/eller övriga allergier en gång som sedan måste kompletteras var då noga med att fylla i samtliga uppgifter (både tidigare och nya uppgifter) i det nya ärendet.
Du behöver ha e-legitimation (bankID eller Freja eID) och en e-postadress för att kunna använda tjänsten.
Vid skyddad identitet
Tjänsten hämtar uppgifter från Skatteverket och kan därför inte användas för elever med skyddad identitet. I dessa fall kontaktas elevens skola för hjälp med anmälan.
Vid familjehemsplacering och godmanskap
Endast vårdnadshavare har möjlighet att göra anmälan i tjänsten. I de fall eleven har familjehemsplacering eller god man kontaktas elevens skola för hjälp med anmälan.
Personuppgiftsansvarig
Namn: Bildningsnämnden
E-post: kommun@astorp.se
Ändamålet/syftet med att samla in uppgifterna
För att kunna erbjuda elever den specialkost som de har rätt till samt att vara behjälplig vid eventuell medicinering kopplat till allergi samlas relevanta personuppgifter in i denna tjänst.
Laglighetsgrund för att registrera personuppgifter
Vi samlar in uppgifter om allergi eftersom vi har en rättslig förpliktelse enligt artikel 6.1 c i Dataskyddsförordningen att hantera dessa uppgifter i vår verksamhet, för att kunna erbjuda våra elever mat som de tål. Vi samlar in uppgifter om specialkost eftersom behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse enligt artikel 6.1 e i Dataskyddsförordningen, som är att servera våra elever skolmat som de kan äta.
Gallringsfrist
Uppgifterna i systemet raderas efter varje läsår.