Ditt ärende är sparat

För att återuppta ditt ärende vid ett senare tillfälle kan du antingen gå till Min sida eller starta E-tjänsten på nytt. Du kommer då att få en fråga om du vill återuppta ärendet.

Lämna e-tjänst

Ditt ärende kunde inte sparas

Sidan innehåller fält vars innehåll inte kunde valideras. Du måste åtgärda felen eller tömma fälten innan ärendet kan sparas.

Titel

Brödtext
Vi placerar kakor (cookies) på din enhet för att E-tjänsteplattformen ska fungera på ett bra sätt. Läs mer om kakor.
Gå direkt till huvudinnehållet
Logotyp
Gå till min sida Min sida
Min sida
  • Kontakta oss
  • Om e-legitimation
  • Personuppgifter
  • Tillgänglighet
Logga in
  • StartsidaPil

Skolstart

Välkommen till e-tjänsten inför skol- och läsårsstart

Varje år ska du som vårdnadshavare lämna uppgifter inför det nya läsåret. Detta för att skolan alltid ska ha aktuella uppgifter om ditt barn. Om det finns två vårdnadshavare måste båda signera med e-legitimation första gången barnets uppgifter registreras samt vid ändring av specialkost. I övrigt krävs endast signering av en vårdnadshavare​.
 
 
Första gången du loggar in i skolstartstjänsten lägger du in alla uppgifter. Följande år behöver du endast kontrollera, godkänna och ändra dem vid behov. Tjänsten används även när du behöver uppdatera information under pågående läsår – exempelvis ändrat telefonnummer, e-postadress, uppkommen allergi eller annat.
 
Finns det två vårdnadshavare så fyller den som loggar in först i alla uppgifter och sedan godkänner och signerar nästa vårdnadshavare.
 

Du behöver ha e-legitimation (bankID) och en e-postadress för att kunna använda tjänsten.

Tjänsten innehåller:

  • Anhöriguppgifter
  • Information om publicering av bilder/film
  • Information om transport
  • Anmälan om specialkost
  • Information om allergi
Ansökan om modersmål görs via appen Tieto Edu.
 

Spara och återuppta ärende

Saknar du uppgifter för att slutföra ditt ärende, eller behöver avbryta av annan anledning, kan du använda ”Spara”-funktionen. Den ger dig möjlighet att återuppta och slutföra ärendet senare.
  
Kontrollera att alla uppgifter är rätt ifyllda innan du skickar in ditt ärende.
 

Vid skyddad identitet

Skolstartstjänsten hämtar uppgifter från Skatteverket och kan därför inte användas för elever med skyddad identitet. I dessa fall kontaktas elevens skola för hjälp med anmälan.
 

Vid familjehemsplacering och godmanskap

Endast vårdnadshavare har möjlighet att göra anmälan i Skolstartstjänsten. I de fall eleven har familjehemsplacering eller god man kontaktas elevens skola för hjälp med anmälan.

Personuppgiftsansvarig

Namn: Bildningsnämnden

E-post: kommun@astorp.se

Ändamålet/syftet med att samla in uppgifterna

För att kunna bedriva undervisning samt erbjuda elever den specialkost som de har rätt till samlas relevanta personuppgifter in i denna tjänst.

Laglighetsgrund för att registrera personuppgifter

Som laglighetsgrund för att samla in uppgifter refererar vi GDPR 6.1 c och e, dvs rättslig förpliktelse och uppgift av allmänt intresse eller myndighetsutövning, vilka refererar till att bedriva undervisning inom kommunal verksamhet.

Gallringsfrist

Uppgifterna finns i systemet tills eleverna avslutar sin utbildning inom Åstorps kommunala skolor.

Logga in

Kontakta oss

Tel: 042-640 00
kommun@astorp.se

Besök oss

Åstorps kommun
Storgatan 7
265 80 ÅSTORP

Snabblänkar

  • Kontakta oss
  • Om e-legitimation
  • Personuppgifter
  • Tillgänglighet